20 lat minęło: Hołowczyc i Wisławski w drodze po tytuł

wto, 7 marca 2017 godz. 14:47:08 skomentuj retro

Hołowczyc/Wisławski | fot. Jacek Gdowski

Dokładnie 20 lat temu startem w XXI Rallye El Corte Ingles na Wyspach Kanaryjskich załoga Krzysztof Hołowczyc/Maciej Wisławski rozpoczęła udaną batalię o tytuł Mistrzów Europy.

Hołowczyc po bardzo udanym sezonie 1995 (wicemistrzostwo Europy) i mniej udanym roku 1996, miał tylko jeden cel. Zostać kolejnym polskim kierowcą po Sobiesławie Zasadzie, który zdobędzie zaszczytny tytuł najlepszego kierowcy starego kontynentu.

W hiszpańskiej rundzie o najwyższym współczynniku 20 Polacy wystartowali drugi raz, ale pierwszy raz za kierownicą Subaru Imprezy 555 gr.A. Samochodem przygotowany przez brytyjski PRODRIVE Hołowczyc z Wisławskim mieli już okazję jechać w Zimowym Rajdzie Dolnośląskim, który wygrali, ale start w rajdzie , którego kręte oesy pokryte są szorstkim asfaltem był dla Polaków nie lada wyzwaniem. Wyzwaniem tym większym, że na starcie rajdu pojawiły się takie nazwiska jak Juha Kankkunen (nr 1. Toyota Celica GT Four ), Bruno Thiry (nr.2 Ford Escort RS Cosworth) czy Jesus Puras (nr. 3 Citroen ZX Kit Car). Nie mniej groźni byli lokalni kierowcy z Jose Maria Ponce na czele.

Hołek z Wiślakiem pojechali od początku bardzo widowiskowo ucząc się nowego samochodu w najbardziej ekstremalny sposób. Oesy pokonywali długimi poślizgami, a na próbie na torze kartingowym oddali najwyższy skok. Hiszpańscy kibice oszaleli na punkcie polskiej załogi, nadając Hołowczycowi przydomek Crazy man.

Ostatecznie Polacy zakończyli rajd na szóstej pozycji zdobywając pierwsze w sezonie 1997 cenne punkty. Doświadczenie zdobyte na hiszpańskich odcinkach specjalnych miało zaowocować niespełna dwa miesiące później na nie mniej trudnym Rajdzie Piancavallo, gdzie załoga Stomil Olsztyn Mobil 1 Rally Team udowodniła, że będzie poważnym kandydatem do mistrzowskiego tytułu.

Wyniki XXI Rallye El Corte Ingles

1. Puras/Del Barrio-Citroen ZX KitCar - 3:20;28
2. Thiry/Prevot-Ford Escort RS Cosworth + 1:00
3. Kannkkunen/Repo-Toyota Celica GT Four + 2:46
4. Ponce/Leon-Toyota Celica GT Four + 2:51
5. Martinez/Alonso-Renault Megane Maxi + 4:46
6. Hołowczyc/Wisławski-Subaru Impreza 555 + 6:07

autor: Piotr Furman

fot. Jacek Gdowski